Lagfart & lagfartskostnad 2024

Av: , Uppdaterad: 2024-10-28

lagfart och Lagfartskostnad

Lagfart = bevis på vem som är registrerad ägare av fastighet.

När man köper, ärver eller övertar en fastighet så måste man ansöka om lagfart hos inskrivningsmyndigheten/Lantmäteriet. Det innebär att man registreras som ägare av fastigheten och man blir då så kallad lagfaren ägare.

Lagfartskostnad

Kostnaden för lagfarten kan du inte baka in i ditt bolån. Du måste därför spara ihop till kostnaden (utöver din kontantinsats) eller låna dessa pengar som ett privatlån/blancolån.

Kostnaden för att få lagfart består av två delar:

  1. Expeditionsavgift: 825 kr
    Administrativ kostnad för att inskrivningsmyndigheten hanterar ärendet.
  2. Stämpelskatt: 1,5 % av köpeskillingen (eller på taxeringsvärdet om taxeringsvärdet är högre än köpeskillingen).

Exempel:
Du köper en fastighet för 1 000 000 kr.
Stämpelskatten blir då: 15 000 kr 
Administrativ avgift: 825 kr.
Din totala kostnad för lagfart: 15 825 kr.

OBS, om taxeringsvärdet är högre än köpeskillingen så skall lagfartskostnaden beräknas på taxeringsvärdet istället för köpeskillingen.

Arv eller bodelning

Om överlåtelse av fastigheten sker via arv eller bodelning behöver ni inte betala någon stämpelskatt. Då är det endast den administrativa kostnaden på 825 kr som tillkommer.

Registrering av ny ägare görs hos Lantmäteriets inskrivningsmyndighet

Det är vanligtvis banken som söker lagfart åt dig när du köper en fastighet. Mäklaren skickar köpebrevet till banken som söker lagfart åt dig.

Om inte banken gör det åt dig så kan du göra det själv genom att besöka Inskrivningsmyndigheten och ansöka med hjälp av e-legitimation. Om du inte har e-legitimation kan du ansöka med denna blankett som du skickar in in till:

Lantmäteriet
Fastighetsinskrivning
761 80 Norrtälje

Lantmäteriet har utformat en guide på sin hemsida där du steg för steg kan bocka av vilka handlingar som ska bifogas med ansökan. Guiden hittar ni här.

När du ansöker om lagfart finns det några punkter du alltid kommer att behöva bocka av och som ska bifogas med din ansökan, oavsett om den görs digitalt eller på vanligt papper.

  • Säljare och köpare eller motsvarande
  • Fullständig fastighetsbeteckning
  • Hur stor del som överlåtits
  • Undertecknande samt intygande av minst två personer
  • Köpeavtal, gåvobevis, bodelningsavtal eller motsvarande som styrker att fastigheten har en ny ägare (vilket kan vara helt eller delvis ägande)


Vill du fysiskt besöka ett kontor och få hjälp på plats finns Lantmäteriet på flera platser runt om i landet.

Vid frågor om lagfart finns det mesta samlat på Lantmäteriets hemsida. Behöver du mer hjälp kan du alltid välja att kontakta Lantmäteriet via chatt, telefon eller e-mail.

Vad gör Lantmäteriet med en lagfart?

Lantmäteriet räknar med att det tar drygt fem arbetsdagar från att de får in ansökan till att den är färdigbehandlad – om ansökan är helt komplett. Dock kan tiden variera och det kan vara längre handläggningstider i perioder. Är inte ansökan komplett kommer det ta längre tid då det krävs kompletteringar från ditt håll. Gå därför igenom din ansökan noggrant för en så smidig process som möjligt.

När Lantmäteriet får in din ansökan kommer de kontrollera så att köpehandlingarna uppfyller alla juridiska krav och liknande. Är alla handlingar korrekt kommer de att registrera dig som rättmätig ägare av fastigheten.

Kostnad för lagfart är avdragsgillt

Spara underlag på kostnaderna för din lagfart. Detta då kostnad för lagfart är avdragsgillt vid en framtida försäljning. Det innebär att du kan minska din vinst genom att dra av lagfartskostnaden och därmed betala mindre i skatt. Även om du säljer bostaden med förlust kan du dra av lagfartskostnaderna och därmed öka din förlust för att få mer tillbaka på skatten.

Källa:

Ekonomifokus.se